Vuonna 2010 Suomen ilmatilaan saapunut Norwegian on nyt saavuttanut merkittävän virstanpylvään: 15 vuotta toimintaa Suomessa ja 28 miljoonaa kuljetettua matkustajaa. Lentoyhtiön ensimmäinen reitti Helsingistä suuntautui Tukholmaan ja Osloon, ja vain vuotta myöhemmin avattiin oma tukikohta Helsinki-Vantaalle. Tänä päivänä Norwegianin Suomen organisaatioon kuuluu noin 150 matkustamohenkilökunnan jäsentä sekä noin sata lentäjää, tehden yhtiöstä merkittävän työllistäjän ilmailualalla Suomessa.
Norwegian on kasvanut vuosien aikana Suomen toiseksi suurimmaksi lentoyhtiöksi ja tarjoaa nykyään 23 suoraa reittiä Helsinki-Vantaalta eri puolille Eurooppaa. Vahva asema on rakennettu määrätietoisesti ja matkustajien tarpeita kuunnellen. Norwegianin strategia on ollut laajentaa tarjontaa järkevällä tavalla, säilyttäen korkean asiakastyytyväisyyden ja operatiivisen tehokkuuden.
Uusi reitti Rovaniemeltä Barcelonaan
Norwegianin juhlavuosi huipentuu uuden ja kiinnostavan lentoreitin avaamiseen. Yhtiö käynnistää joulukuussa 2025 uuden reitin Barcelonasta Rovaniemelle, joka tuo uudenlaista näkyvyyttä sekä Lapille että Norwegianille. Reittiä lennetään kahdesti viikossa, tiistaisin ja lauantaisin, ja se jatkuu helmikuun puoleenväliin saakka. Uusi avaus kasvattaa Norwegianin reittivalikoiman Rovaniemeltä neljään – entuudestaan yhtiö lentää Lontooseen, Müncheniin ja Helsinkiin.
Barcelonan-reitin avaaminen heijastelee sekä kasvavaa kiinnostusta Rovaniemeä kohtaan että Norwegianin halua olla mukana kehittämässä matkailua pohjoisessa. Talvimatkailu on Lapin vetonaula, ja erityisesti eteläeurooppalaiset matkustajat hakevat elämyksiä lumesta, revontulista ja joulun taikamaailmasta. Norwegianin uusi reitti tukee alueen taloutta ja lisää sen kansainvälistä saavutettavuutta.
Täsmällisyys ja luotettavuus tuovat asiakkaita
Yksi Norwegianin menestyksen kulmakivistä Suomessa on ollut erinomainen täsmällisyys ja luotettavuus. Maaliskuussa 2025 yhtiön lentoja peruttiin vain hyvin harvoin ja lähes 90 prosenttia lennoista lähti aikataulun puitteissa, korkeintaan 15 minuutin viiveellä. Tämä on osoitus tehokkaasta operatiivisesta toiminnasta sekä henkilöstön sitoutumisesta laadukkaaseen palveluun.
Suomalaiset matkustajat ovat tunnetusti tarkkoja palvelun laadusta ja aikataulujen pitävyydestä, ja Norwegian on onnistunut vastaamaan näihin odotuksiin. Asiakaspalaute Suomessa on ollut erittäin positiivista ja tyytyväisyys on ollut jopa korkeampi kuin muilla Norwegianin markkina-alueilla. Yhtiön panostus täsmällisyyteen näkyy myös maineessa luotettavana lentoyhtiönä.
Palvelun laatu ja asiakaskokemus keskiössä
Norwegianin asiakaskokemus on saanut kiitosta monilta eri osa-alueilta. Asiakkaat ovat erityisen tyytyväisiä lennon täsmällisyyteen, aikatauluihin sekä ystävälliseen ja ammattitaitoiseen asiakaspalveluun. Norwegianin tuotteet ja palvelut ovat selkeästi vastanneet suomalaisten matkustajien toiveita ja odotuksia, mikä näkyy kasvavana uskollisuutena ja positiivisena mielikuvana.
Asiakaskokemuksen jatkuva kehittäminen on Norwegianille strategisesti tärkeää. Yhtiö ei pelkästään panosta lentojen laatuun ja luotettavuuteen, vaan myös digitaalisten palveluiden helppouteen, reittivalikoiman laajuuteen ja hinnoittelun kilpailukykyyn. Tämä yhdistelmä houkuttelee matkustajia eri tarpeisiin, olipa kyse sitten vapaa-ajan tai liikematkustuksesta.
Kasvustrategia ja tulevaisuuden suunnitelmat
Norwegianin kasvu Suomessa ei näytä hidastuvan. Yhtiö on ilmoittanut aikeistaan jatkaa reittiverkostonsa laajentamista myös tulevaisuudessa. Tämän kesän aikana avautuvat uudet suorat yhteydet Helsingistä Maltalle ja Bukarestiin osoittavat, että Norwegian tähtää entistä monipuolisempaan tarjontaan. Näin se vahvistaa asemaansa suomalaisille sopivana ja suosittuna vaihtoehtona.
Tulevaisuudessa Norwegianin tavoitteena on lisätä lentoyhteyksiä niin suurkaupunkeihin kuin lomakohteisiin, samalla säilyttäen vahvan fokuksen palvelun laadussa. Yhtiö seuraa aktiivisesti matkustustrendejä ja reagoi ketterästi kysynnän muutoksiin. Näin Norwegian pystyy vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja vahvistamaan asemaansa Suomen ilmailumarkkinassa.
Lapin matkailun kasvu Norwegianin siivillä
Uusi lentoreitti Barcelonasta Rovaniemelle on myös osoitus Lapin matkailun kansainvälisestä vetovoimasta. Rovaniemi tunnetaan ympäri maailmaa joulupukin kotina ja talven ihmemaan symbolina, mikä tekee siitä ihanteellisen kohteen erityisesti talvikaudella. Norwegianin mukaan eteläeurooppalaiset matkustajat ovat entistä kiinnostuneempia arktisista elämyksistä, ja uusi reitti tuo heidät suoraan perille.
Rovaniemen saavutettavuuden parantuminen vahvistaa alueen elinkeinoa ja matkailualan työllisyyttä. Norwegianin panostus Lappiin kertoo myös lentoyhtiön sitoutumisesta Suomen eri alueiden kehittämiseen ja monipuolisen matkailutarjonnan edistämiseen.
Norwegianin vaikutus kotimaan lentokenttien kehittymiseen
Norwegianin laajeneva reittiverkosto tukee merkittävästi myös Suomen lentokenttien kehitystä. Helsinki-Vantaan ohella Rovaniemi on noussut tärkeäksi solmukohdaksi, ja tulevaisuudessa potentiaalia löytyy myös muista maakuntakentistä. Lentoyhtiön kasvu luo uusia mahdollisuuksia koko maan lentoliikenteelle ja infrastruktuurille.
Finavian ja muiden alan toimijoiden on helppo suunnitella tulevaisuutta, kun markkinoilla toimii vakaa ja kehittyvä lentoyhtiö kuten Norwegian. Lentoyhteyksien lisääntyminen tukee niin matkailua kuin kansainvälistä liiketoimintaa ja opiskelijaliikkuvuutta. Norwegian toimii tässä kokonaisuudessa merkittävänä vaikuttajana.
Norwegianin reitit Suomesta – ajankohtainen yhteenveto
- Helsinki-Vantaan lentoasema: 23 suoraa yhteyttä ympäri Eurooppaa
- Rovaniemen lentoasema: 4 suoraa reittiä (Barcelona, Lontoo, München, Helsinki)
- Uudet avaukset kesälle 2025: Helsinki–Malta, Helsinki–Bukarest
- Uusi reitti talvikaudelle 2025–2026: Rovaniemi–Barcelona
- Lentojen täsmällisyys maaliskuussa 2025: lähes 90 %
- Työntekijöitä Suomessa: noin 250 (matkustamohenkilökunta ja pilotit)