Deturin konkurssi – KKV selvittää kuluttajien korvaushakemuksiin liittyviä yksityiskohtia

Helsingin käräjäoikeus on kirjannut konkurssihakemuksen Matkatoimisto Detur Finland Oy:ltä. Yritys on hakeutunut konkurssiin maanantaina.

Deturin suomalaisille asiakkaille myytyjen matkojen turvaksi on asetettu Ruotsin Kammarkollegietille vakuus, josta matkustajat voivat hakea korvausta toteutumatta jääneistä matkapaketeista. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) saa tänään iltapäivällä Kammarkollegietilta lisätietoa korvauksiin liittyvistä yksityiskohdista ja valmistelee sen jälkeen kuluttajille toimintaohjeet ja korvaushakemuslomakkeen täyttöohjeet.

Kammarkollegiet on laatinut Deturin asiakkaille korvaushakemuslomakkeen, joka on saatavilla vain ruotsiksi ja englanniksi. Kammarkollegietin kanssa voi myös asioida ainoastaan näillä kielillä. KKV selvittää tänään iltapäivällä Kammarkollegietilta korvauksiin liittyviä avoinna olevia asioita, jotta pystyy ohjeistamaan kuluttajia mahdollisimman hyvin. Lisäksi virasto laatii korvaushakemuslomakkeisiin suomenkieliset täyttöohjeet. 

Kuluttajien kannattaa odottaa toimintaohjeita ja korvaushakemuksen täyttöohjeita, jotka pyritään julkaisemaan keskiviikkona. Määräaika korvaushakemusten jättämiselle ei ole vielä selvinnyt, mutta se ei ole umpeutumassa lähipäivinä, joten välitöntä riskiä korvausten menettämisestä ei ole.  Kuluttajaneuvonta ja Euroopan kuluttajakeskus eivät pysty auttamaan tilanteessa tässä vaiheessa, joten niihin ei kannata olla yhteydessä.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV)
PL 5, 00531 HELSINKI • Puh. 029 505 3000 
Seuraa: @kkv_uutiset • kkv.fi/ajankohtaista 

De­tu­rin vas­tauk­set riit­tä­mät­tö­miä

KKV pyysi Deturilta selvitystä välittömästi sen jälkeen, kun torstaina 22.9.2022 kävi ilmi, että hotellit vaativat jo maksettuja maksuja asiakkailta. Detur on kertonut, että kaikki hotellit olisi maksettu ja paluukuljetukset toteutetaan normaalisti. Julkisuudessa näkyneet kuvakaappaukset faksilla lähetetyistä maksukehotuksista eivät Deturin mukaan ole heidän lähettämiään.

Detur ei kuitenkaan ole vastannut heille esitettyihin kysymyksiin ja viranomaiselle toimitetut tiedot ovat tilanteen valossa niin riittämättömät, että KKV on vaatinut kattavampaa tilannepäivitystä. Lisäksi yhtiön asiakaspalvelu ja tiedottaminen ovat huomattavan puutteellisia.

Deturin toimintaa harjoitetaan Ruotsista, yhtiön vakuudet ovat Ruotsissa ja vakuuksia valvova viranomainen on Ruotsin Kammarkollegiet.

Detur oma selvitys

Matkailualan tie takaisin normaaliin on osoittautunut odotettua pidemmäksi ja vaikeammaksi. Aurinkolomien markkinat eivät ole elpyneet siten, kuin aiemmin on arvioitu. Pandemian luoma varjo ei ole kokonaan poistunut ja Ukrainan sota on vaikuttanut matkustushaluihin; matkustamiseen halukkaita tai kykeneviä on ollut aikaisempaa ja arvioitua vähemmän. Tämä on vähentänyt potentiaalista asiakaskuntaa ja samalla ajanut matkojen hinnat alhaiselle tasolle myös sesonkiaikana. Käyttökustannuksien kasvu sekä lentopetrolin hinnan vaikeasti arvioitavissa oleva hintakehitys on johtanut tilanteeseen, että yrityksen johto on joutunut toteamaan, etteivät uudelleenjärjestelyt, pääomapohjan vahvistaminen tai vaihtoehtoisesti myynnin jatkaminen ole enää mielekästä. Joudumme valitettavasti ilmoittamaan, että Detur on pakotettu hakeutumaan konkurssiin.

Peruutettujen matkojen maksujen palautus

Ne matkustajat, joiden matkat peruutetaan tai joiden matka on jo peruutettu, voivat saada maksetun summan palautuksen, mikäli maksu on tehty luottokortilla, nopeimmin riitauttamalla summa pankin tai luottoyhtiön kanssa, mikä on yleensä lyhyempi reitti ja nopein käsittelyaika saada palautus.

Matkustajat voivat myös hakea korvausta Ruotsissa Kammarkollegietissa olevan vakuuden kautta tai jättämällä hakemuksensa konkurssipesän hoitajalle. Prosessi ja käsittelyaika on tällöin yleensä pidempi. Kammarkollegiet ilmoittaa tällä hetkellä verkkosivuillaan, että heillä on ”paljon työruuhkaa ja käsittelyaika on siksi normaalia pidempi, tällä hetkellä noin 4-6 kuukautta”.

Miten tähän tilanteeseen on päädytty

Detur siirtyi uusien omistajien haltuun vuoden 2020 lopulla tarkoituksena varmistaa yritykselle ja sen työntekijöille valoisa tulevaisuus. Työt toiminnan tehostamiseksi ja organisaation uudistamiseksi aloitettiin tuolloin välittömästi. Pandemian matkustusrajoitusten päätyttyä yritys pystyikin jatkamaan heti toimintaansa ja tarjoamaan jälleen edullisia ja laadukkaita aurinkolomia.

Matkailualan ja yrityksen kohtaamien vaikeuksien ja haasteiden vuoksi päätimme aiemmin keskeyttää matkat loppuvuodelle 2022 ja toteuttaa lisää organisaatiomuutoksia sekä lisätä pääomaa tai vaihtoehtoisesti hankkia uusia omistajia – ja jatkaa toimintaa vuonna 2023. Valitettavasti pankki- ja luottokorttiyritykset päättivät pidättää maksuja ja koska suurin osa maksuliikenteestä hoidettiin näillä maksuvälineillä, likviditeettitilanne kärjistyi nopeasti eikä jatkotoimintaan suunniteltuihin toimenpiteisiin jäänyt niiden vaatimaa aikaa.

Tämän päätöksen tekeminen on ollut erittäin raskasta ja vaikeaa, ja olemme todella pahoillamme tästä aiheutuvasta vaivasta. Ei ainoastaan asiakkaillemme, jotka ovat varautuneet pääsemään kauan odotetulle aurinkolomalle, vaan myös koko henkilökunnallemme, joka on tehnyt niin kovasti töitä Deturille ja joilla on nyt edessään epävarma tulevaisuus.

Detur

6 kommenttia artikkeliin ”Deturin konkurssi – KKV selvittää kuluttajien korvaushakemuksiin liittyviä yksityiskohtia”

Vastaa